تنها یک شکایت کافی است

افزایش نظارت‌ها بر فعالیت‌های آژانس‌های مسافرتی

آژانس‌های مسافرتی، مراکز اقامتی، شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر و... از مهم‌ترین موسساتی هستند که با همکاری یکدیگر شرایط سفر به نقاط مختلف را برای علاقمندان مهیا می‌کنند. هر کدام از این موسسات با توجه به نوع عملکرد وظایفی برعهده دارند و خدمات متفاوتی به مسافران ارائه می‌دهند. نحوه عملکرد این موسسات زیر نظر نهادهای دولتی ارزیابی و بررسی می‌شود تا سفر به کام مسافران تلخ نشود.
چندی پیش 56 آژانس مسافرتی تهران پس از ارزیابی‌های کارشناسان تعلیق و تعطیل شد که این اتفاق، باعث شد تا دیگر آژانس‌های مسافرتی حساب کار دستشان بیاید و با احتیاط بیشتری به فروش تور بپردازند و مسافران را هم بر آن داشت تا با دقت بیشتری دست به انتخاب آژانس برای سفرهای داخلی و خارجی خود بزنند.

       شکایت مردمی، عامل تعلیقی و تعطیلی
طبق روال قانونی در برخی موارد، قبل از هر گونه برخورد کیفری با آژانس‌های متخلف، بازرسان و نهادهای دولتی برای اصلاح عملکردهای نادرست عمدی یا غیرعمدی با دادن اخطار فرصتی به آژانس‌دارها می‌دهند اما گویا بسیاری از آژانس‌هایی که امتیازشان لغو یا تعلیق شده است، نسبت به این اخطارهای قانونی بی‌اعتنا بوده و با روش‌های غیرقانونی به فروش تور اقدام می‌کردند.
کیانوش تکلو- مسئول امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان تهران- با بیان علت اصلی تعلیق و لغو مجوزهای برخی آژانس‌های مسافرتی به تعطیلات نو گفت: تعدد شکایات مردمی، عدم پاسخگویی به شکایات و عدم اجابت خواسته‌های سازمان در خصوص اجرای آرای صادرشده از سوی کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی از اصلی‌ترین دلایل لغو و تعلیق آژانس‌ها بوده است.
       کمیته فنی تصمیم‌گیرنده است
آرا برای لغو یا تعلیق یک آژانس براساس تشخیص هیات کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده می‌شود که در حال حاضر این کمیته از 5 نفر تشکیل شده که رئیس کمیته، کارشناسان و نماینده انجمن صنفی آژانس‌داران از اعضای تشکیل‌دهنده این کمیته هستند. تکلو درباره این کمیته تصریح کرد: برحسب قانون برخورد با متخلفان کمیته فنی شامل اخطار، تعلیق از فعالیت به مدت یک، دو و سه ماه و لغو مجوز و امتیاز دفتر می‌شود که با توجه به شدت تخلف آژانس‌ها اجرا می‌شود. وی ادامه داد: تعلیق یا لغو امتیاز آژانس هیچ سلسه مراتبی ندارد و آژانس‌هایی که توان انجام مسئولیت و وظایف خود را ندارند، شناسایی و با توجه به سوابق کاری، تعدد شکایات و بررسی‌های بازرسان و کارشناسان سازمان اعمال قانون می‌شوند. تکلو گفت: طبق آیین‌نامه کمیته فنی رسیدگی به شکایات دفاتر خدمات مسافرتی، هیچ گونه تدبیری در خصوص نحوه تعلیق یا لغو امتیاز آژانس اندیشیده نشده است، به عبارت دیگر تعداد اخطارهایی که به آژانس داده می‌شود بستگی به شدت جرم یا شدت ضعف آن آژانس دارد. در این موارد که آژانس‌دارها تنها برای سودجویی و اخاذی مرتکب جرم می‌شوند و خلاف مقررات تعیین‌شده عمل می‌کنند، بعد از شکایت مسافران و پیگیری‌های اعضای کمیته فنی و بازرسان سازمان حتی در صورت دریافت تنها یک اخطار احتمال لغو امتیاز وجود دارد. اما اگر کوتاهی دفاتر خدمات مسافرتی به صورت غیرعمدی و از روی ناچاری باشد که تشخیص آن هم بر عهده کمیته فنی سازمان است به آژانس اخطار داده می‌شود یا براساس شدت جرم مرتکب‌شده به مدت یک تا سه ماه تعلیق می‌شود.

       بیشترین تخلف در تهران
طبق آیین‌نامه سازمان میراث فرهنگی، تمام اختیارات در خصوص نحوه برخورد با آژانس‌های متخلف به کمیته فنی داده شده است و در هر استانی برای رسیدگی به شکایات و نظارت بر نحوه عملکرد آژانس‌ها کمیته فنی تشکیل شده است و این کمیته درباره عملکرد هر آژانسی در حیطه استانی خود می‌تواند قضاوت و رای صادر کند. تکلو با بیان اینکه بیشترین مسئولیت را کمیته فنی تهران بر عهده دارد، گفت: با توجه به اینکه 80 درصد آژانس‌های مسافرتی در تهران هستند و در این کلان‌شهر بیش از 2000 آژانس مسافرتی فعالیت می‌کند، بیشترین متخلفین نیز در تهران شناسایی شده‌اند که تعداد آنها اعلام شده است اما از بیان نام این آژانس‌ها معذوریم. با توجه به اینکه تنها 500 آژانس مسافرتی در دیگر استان و شهرستان‌های کشورمان مشغول به فعالیت هستند و حدود 3 برابر این تعداد تنها در تهران فعالیت می‌کنند، بار اصلی بر دوش کمیته فنی استان تهران است و این کمیته تنها نهاد رسیدگی به تخلفات صنفی آژانس‌های مسافرتی است و تنها نهادی است که می‌تواند برای تعیین مجازات‌ها رای صادر کند.

       بالاترین رده پای میز محاکمه
“برای رسیدگی به شکایات و شناسایی آژانس متخلف تنها یک شکایت هم کافی است” این گفته مسئول امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران است تا به تمام مسافران متضرر این یقین را بدهد که می‌توانند تنها با یک شکایت، مدیر آژانس متخلف را به پای محاکمه بکشانند.
تکلو با بیان مطلب فوق اذعان داشت: تاکنون آژانس‌هایی که لغو امتیاز شده‌اند بیش از 20 شاکی داشته‌اند. اکثر آژانس‌های متخلف توسط شکایات مردمی شناسایی شده‌اند. کمیته رسیدگی به شکایات بعد از دریافت هر شکایت، ناظران و کارشناسان خود را به آن آژانس اعزام می‌کند تا از نزدیک شاهد نحوه عملکرد آن آژانس باشند. بعد از آن، هم مسافر شاکی و هم مدیر آژانس یا مدیر فنی آژانس متخلف فراخوانده می‌شوند تا توضیحات خود را به اعضای کمیته فنی ارائه دهند. سپس برای تشخیص صحت گفتار مسافر یا آژانس‌دار نوبت به تحقیقات اعضای کمیته از آن تور و آژانس می‌رسد و بعد از انجام تحقیقات رای موردنظر صادر می‌شود.