ستـــاره‌ها راست می‌گویند؟

قصد سفر داریم؛ بسته به انگیزه و سطح بودجه‌ای که در نظر گرفته‌ایم نخستین معیار و راهنمای انتخاب ما برای هتل «ستاره‌« آن‌ خواهد بود؛ این ستاره‌‌های هتل است که به ما می‌گوید در قبال هزینه پرداختی چه درجه‌ای از کیفیت خدمات هتل را دریافت خواهیم کرد. حال اگر این ستاره‌ها واقعیت را نگویند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟! نارضایتی و عدم بازگشت میهمان شاید کمترین اتفاق باشد اما رخداد ناگواری است که جبران آن برای هتل و در چشم‌انداز کلان برای صنعت گردشگری سخت و گاه ناممکن می‌شود!  
بر طبق نظريات هتلداري 30 روش براي درجه‌بندي کیفیت خدمات‌ هتل وجود دارد. هتل‌ها در اقصی نقاط دنیا به روش‌های متفاوتی میهمانان خود را از رتبه‌بندی خدمات خود آگاه می‌کنند؛ از سیستم حروف الفبا مثل A،B ،C  وD  گرفته تا سیستم ستاره‌گذاری یک تا پنج که در این میان سیستم ستاره‌گذاری معتبرترین معیار و سیستم شناسایی بین‌المللی برای درجه‌بندی سطح خدمات این اماکن اقامتی‌ است.
هم اینک در بیشتر کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، بلژیک و اسپانیا برای سطح‌بندی خدمات ارائه شده در هتل‌ها سیستم استاندارد مبتنی بـر تـعداد ستـاره مستقر است. در ایران نیز از آغاز فعالیت صنعت هتلداری به شکل امروزی، این ستاره‌های منقوش بر سر در هتل‌هاست که اطمینان ارائه خدمات استاندارد را براساس تعداد آن به میهمانان می‌دهد.